خانه / معماری / معرفی بناها / بناهای درمانی / بیمارستان مستره | ایتالیا

بیمارستان مستره | ایتالیا

بیمارستان مستره - ایتالیا (26)

بیمارستان مستره

 

در نزدیکی شهر مستره در ونیز ایتالیا در سایتی که توسط قطعات سبز احاطه شده و در زمینی وسیع با دریاچه ای با فرم ارگانیک همراه با میدان های دسترسی و مسیرهای حرکتی و فضاهای سبز بیمارستانی با حجمی مکعب مستطیل و کشیده طراحی شده است. این بیمارستان از ۵ ساختمان مستقل تشکیل شده است. ساختمان اصلی بیمارستان با هفت طبقه روی زمین و ۲ طبقه زیر آن و بازیر بنای ۸۵ هزار متر مربع شامل دو بخش کلی است بخش امکانات، تجهیزات و خدمات و و بخش بستری و اتاق های بیماران که شامل پنج طبقه فوقانی استو مجهز به ۶۸۰ تخت بیمار است. ورودی از دسترسی های اطراف به شکلی سازماندهی شده که میدان هایی ایجاد شود و مسیرهای منحنی حرکتی پیش از رسیدن به حجم اصلی با گذر از کنار دریاچه مصنوعی با فرم ارگانیک حرکت سواره را به زیر زمین هدایت کنند. این دریاچه به عنوان ذخیره اب سیستم اطفا حریق بیمارستان نیز کاربرد دارد. سایت مجموعه فضای پارکینگ برای هزار و سیصد خودرو را نیز فراهم میکند.

 

بیمارستان مستره - ایتالیا (18)

بیمارستان مستره - ایتالیا (25)

بیمارستان مستره - ایتالیا (19)

 

شرکت التیری اس.پی.ای در سال ۱۸۹۸ توسط Vittorio altieri تاسیس شد وبا بیش از یکسال سابقه نقشی اساسی در معماری و ساختمان سازی ایتالیا داشته است. همچنین صدها پروژه بین المللی به ویژه در شرق اروپا و شمال افریقا و خاورمیانه را درکارنامه خود دارد. ایده اصلی طراحان رسیدن به فضایی خلاقانه با استفاده از ایده های معمارانه و تامین نیازهای سلامتی بیماران بوده است و راه حل معماران اس.پی.ای نشان از توانایی بالای آنان در تلفیق جنبه های محیطی و اقلیمی و سازه ای و تکنیکی است. این راه حل شامل جداره شیشه ای بلند بادبان مانندی است که در طول ساختمان امتداد می یابد و زیر ان در دل بیمارستان باغی خلق کرده که به ارتقا کیفیت بیمارستان و بهبود بیماران کمک می کند و در کنار فضاهای به شدت عملکردی و اختصاصی بیمارستان فضای ازاد و در اختیار بیماران و همراهانشان می باشد.

 

بیمارستان مستره - ایتالیا (22)

بیمارستان مستره - ایتالیا (27)

بیمارستان مستره - ایتالیا (28)

 

این بنا به صورت خطی در جهت شمال غربی –  جنوب شرقی امتداد یافته است و با پیش روی هر طبقه برروی طبقه بعدی به حجمی پله پله تبدیل شده است. این پیش روی ها به ایجاد تراس هایی در هر طبقه می انجامد که همگی از خرپای عظیمی بر بام بنا معلق شده اند. این دیوار شیشه ای در نمای جنوب غربی در مواجهه با حجم پله پله بیمارستان فضای برای تعدیل نور و هوای گرم می سازد تا بتواند محیطی با اسایش بیشتر برای بیماران فراهم کند و فضای سبز ان به بهبود کیفیت هوای بیمارستان در مجاورت راه آهن کمک میکند. حجم پلکانی در سوی دیگر برای اتاق های بی بهره از منظر باغ داخلی تراس های اختصاصی فراهم می کند.

 

بیمارستان مستره - ایتالیا (31)

بیمارستان مستره - ایتالیا (32)

بیمارستان مستره - ایتالیا (20)

 

این بنا در سال ۲۰۰۵ جایزه اقتصادی ترین پروژه را در گروه بیمارستان ها به دست آورد. طبقه همکف علاوه بر فضای سبز و باغ، رستوران و فضاهای تجاری و دسترسی ها رانیز در خود جای داده است. طبقات زیرزمین که نقش بستر بیمارستان را دارد و سازه ای تمام بتنی دارد در برگیرنده امکانات تکنولوژیک است و اتاق های عمل، رادیولوژی، فیزیوتراپی و اورژانس و پارکینگ را در خود جای می دهد. در حالی که سازه بخش فوقانی توده (بخش های بستری) ترکیبی از بتن و فولاد است. اتاق های بیماران به دو صورت از نور بهره می گیرد و به محیط سبز اطراف دید دارد و در بخشی که تخت بیمار در ارتباط مستقیم با افتاب جنوب و نور ازاردهنده غرب است پنجره فضای استراحت بیمار رو به فضای باغ داخلی بازمی شود و نور شدید به وسیله ی دیوار شیشه ای فیلتر می شود. در بالا و پایین دیوار شیشه ای در محل اتصال به بام و زمین بازشوهایی برای گردش هوا در این فضا تعبیه شده است تا هوای تازه همیشه درجریان و در کنترل باشد.

 

بیمارستان مستره - ایتالیا (21)

بیمارستان مستره - ایتالیا (30)

 

منبع:

مجموعه کتب عملکردهای معماری

پروژه ها مرجع تخصصی دانلود پروژه های مهندسی

درباره ی ادمین

۶ دیدگاه

  1. salam
    vaghtetun bekheyr
    mishe lotf konid va in mataleb va axe hasho baraye man email konid
    lotfan
    pedaram daneshjuye memariye va mikham vasash tahghigh benevisam
    hamin emshab beheshun niyaz daram
    lotfan vasam befrestineshun
    mamnun

  2. سلام منبع عکس پلانتون چیه؟
    من خیلی سرچ کردم اما پیدا نکردم
    میشه اگر با کیفیتش رو دارید برام ایمیل کنید؟
    ممنون

    • درود و سپاس از نظزتون
      مطلبی که می فرمایید توسط تیم پروژه ها به صورت اختصاصی از کتاب نوشته شده و توی سایت قرار گرفته. منبعش هم پایین مطلب اومده. مجموعه کتب عملکردهای معماری

      اگه سوالی داشتید و برای راهنمایی بیشتر می تونید با شماره ۰۹۳۵۵۳۰۰۵۴۷ تماس بگیرید. در خدمت شما هستیم…

  3. با عرض سلام و خسته ببخشید این پاور صرفا معرفی بیمارستان مستره هستش من مطالبی هم در مورد نقاط قوت و ضعف این بیمارستان و تحلیل بخش اورژانس و بخش های دیگری از این بیمارستان هم میخام
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

    • سلام وقت بخیر. در صفحه فایل کلیه عناوین موجود در پاورپونیت درج شده است. فقط همین اطلاعات از این بیمارستان در دسترس بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *