خانه / دانلود / پاورپوینت روند شکل گیری مسجد جامع ارومیه

پاورپوینت روند شکل گیری مسجد جامع ارومیه

پاورپوینت روند شکل گیری مسجد جامع ارومیه

 

پاورپوینت روند شکل گیری مسجد جامع ارومیه

پاورپوینت روند شکل گیری مسجد جامع ارومیه شامل ۵۷ اسلاید با فرمت PPT بوده که به بررسی و تحلیل مسجد جامع ارومیه می پردازد. این فایل معماری به صورت اختصاصی توسط تیم تحریریه سایت پروژه ها تهیه و تنظیم شده است.

گوشه ای از توضیحات:

در حال حاضر مسجد در مرکز شهر ارومیه بافت قدیم و در مجاورت بازار تاریخی قرار دارد و ساختمان های بسیاری آن را احاطه کرده اند به طوری که به علت گسترش ساخت و ساز و احداث خیابان های جدید در اطراف بازار تاریخی و مسجد جامع پیوند های اصلی مجموعه با بافت تاریخی از هم گسیخته است اما ارتباط میان مسجد جامع و مجموعه بازار همچنان برقرار است. در حال حاضر مسجد تقریبا در ضلع جنوب غربی مجموعه بازار تاریخی واقع شده به طوری که از ضلع شمالی با راسته سنگ تراشان و از غرب با راسته عطاران و از ضلع جنوبی با میدان تازه تاسیس امام خمینی و سرانجام با خیابان اقبال همجوار است.

از دیگر اقدام های صورت گرفته در مجموعه مسجد جامع می توان به بازسازی شبستان، احداث صحن بزرگ و حجره های پیرامون آن اشاره کرد. طبق کتیبه ای که بر سردر یکی از ورودی های شبستان نصب شده است در سال ۱۱۸۴ قمری به دستور رضا قلی خان بیگلربیگی فرزند موسی خان افشار که زمانی حاکم ارومیه بود صحن بزرگی که باغچه بندی و درختانی در آن قرار داشت. برای توسعه مجموعه احداث می شود و حجره هایی در ضلع شمالی، غربی و شرقی و همچنین در ضلع جنوبی صحن متصل به ضلع شمالی گنبد خانه و شبستان برای سکونت طلبه ها ساخته می شود.

در سال ۱۳۸۷ هجری به دستور شجاع الدوله افشار حاکم ارومیه، گنبدخانه را تعمیر کردند. استاد عبدالعلی معمار را مامور کاشی کردن سطح خارجی گنبد می کنند او که از فن مواد به کار رفته در خطوط و خیارک های مارپیچی اطلاعی نداشته است به کندن آن خیارک ها می پردازد تا به جای تسطیح شده آن ها کاشی کاری نمایند. کاشی هایی که روی گنبد چیدند بیش از چهل سال دوام نکرد و کاشی ها ریختند و مجبور شدند سطح گنبد را کاهگلی کنند.

بر اساس اسناد و مدارک موجود در بازه زمانی پهلوی اول اقدام موثری که بتوان در قالب این پژوهش مطرح کرد صورت نگرفته است اما در دوره پهلوی دوم اقدام های بسیاری در مجموعه صورت گرفته به طوری که بخش همده ای از ساختار مجموعه دچار تغییرات شده است. مهم ترین اقدام در این رابطه احداث ساختمان حسینیه و برخی فضاهای خدماتی بهداشتی مانند سرویس های بهداشتی، وضوخانه، اداری و… در ضلع شرقی صحن مجموعه است که به واسطه تخریب حجره های ضلع شرقیدر سال ۱۳۳۳ شمسی و بر روی بقایای آن احداث شده است.

پاورپوینت روند شکل گیری مسجد جامع ارومیه شامل:

  • مقدمه

  • موقعیت مسجد در شهر ارومیه

  • هسته اولیه بنا

  • افزودن گنبدخانه در دوره سلجوقی

  • تجدید و توسعه شبستان ستون دار و احداث محراب در دوره ایلخانی

  • بازسازی شبستان ستون دار و احداث صحن و حجره های اطراف در دوره زندیه

  • الحاق تزئینات، تعمیر و مرمت در بخش های مختلف دوره قاجاریه

  • احداث حسینیه در دوره پهلوی

  • مجموعه مداخلات بعد از انقلاب

  • نتیجه گیری

  • منابع

۹۵۰۰تومان – خرید

درباره ی ادمین

همچنین ببینید

تاثیر پروتئین های هیدرولیز شده ضایعات کشتارگاهی طیور بر سطح باکتری های روده و بقا در لارو قزل آلا در مواجهه با آئروموناس سالمونیسیدا

نکات خلاصه شده درس بیماری های ماهی

  نکات خلاصه شده درس بیماری های ماهی بیماری یک پدیده غیر عادی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *