خانه / دانلود / پاورپوینت سیر تحولات سازمان فضایی شهر مشهد

پاورپوینت سیر تحولات سازمان فضایی شهر مشهد

پاورپوینت سیر تحولات سازمان فضایی شهر مشهد

 

پاورپوینت سیر تحولات سازمان فضایی شهر مشهد

پاورپوینت سیر تحولات سازمان فضایی شهر مشهد شامل ۳۴ اسلاید با فرمت PPT است که به بررسی سیر تحولات و تغییرات سازمان فضایی شهر مشهد به همراه نقشه های مختلف می پردازد. این فایل به صورت اختصاصی توسط تیم تحریریه سایت پروژه ها تهیه و تنظیم شده است.

گوشه ای از توضیحات:

از آنجا که سیستم درون خود سیستم های کوچک تری دارد لذا هر یک از عناصر یا شناسه های سازمان فضایی شهر به مثابه ی یک سیستم می تواند سیستم کوچکتر و ساده تری به حساب آید. از جمله آن ها می توان به ساختار یا مجموعه ای از راه ها اشاره کرد: راه های اصلی، راه های درجه دو و راه های فرعی تر. شبکه راه ها سیستمی است مرکب از اجزای مختلف. هر خیابان خرده سیستمی است که نقش خاصی را در کلیتی به نام شبکه راه ها یا ساختار شهر ایفا می کند.

در دوره تیموری ارگ حکومتی چهار باغ و حرم مطهر امام رضا مهم ترین عناصر اثر گذار بر شکل گیری اندان های شهری هستند، دو محله نوغان و سناباد به منابه ی کل های کوچک ایفای نقش می کنند و بازار به مثابه ی عنصری محوری ساختار شهر را شکل می دهند. با توجه به مطالعه منابع باروی اولیه مشهد پس از حملات متعدد غزها در قرن ششم هجری قمری دور شهر ساخته شده و به عنوان اولین قلمرو و لبه تعریف شده حد و حدود شهر مشهد را تعیین می کرده است.

مهمترین واقعه کالبدی مشهد تا زمان سلطنت شاه عباس احداث مجدد باروی شهر توسط شاه طهماسب بود که به دلیل حملات مکرر ازبک ها در سال ۹۲۵ هجری قمری بود. علاوه بر آن از مهم ترین اقدامات شاه عباس احداث بالا خیابان و پایین خیابان به طول سه کیلومتر در سال ۱۰۱۶ هجری قمری بود. خیابانی با جهت شمال غربی – جنوب شرقی که در دو طرف به دو دروازه منتهی می شد. در دوره افشاریه بعد از پایتخت شدن مشهد چهار باغ حکومتی رونق گرفت و در آن باع ها و کاخ های متعددی بنا شد.

گسترش سال های ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۷ شمسی بعضی از روستاهای اطراف شهر مشهد را وارد محدوده شهر مشهد کرد و به مرور بافت های مسکونی مدرنی در آن ها شکل گرفتند. آنچه که از دوره پهلوی دوم به بعد روی داد تغییر مرکز شهر مشهد به سمت غرب و جنوب بود. به طوری که قلمرو شهری ماهیت اولیه خود را از دست داد. بعد از آن که در دوره پهلوی اول با تخریب یک میدان ۲۱ هکتاری در پیرامون حرم دومین تغییر بزرگ در مرکز صورت پذیرفت محلاتی مانند نوغان با احداث خیابان طبرسی در دوره پهلوی اول به دو نیم تقسیم شدند.

پاورپوینت سیر تحولات سازمان فضایی شهر مشهد شامل:

  • مقدمه

  • تعاریف و چهارچوب شهر

  • تعریف قلمرو

  • تعریف مرکزیت یا هسته شهر

  • تعریف ساختار شهر

  • مفهوم کل های کوچک

  • تحلیل سازمان فضایی شهر مشهد

  • سازمان فضایی شهر مشهد از آغاز شکل گیری تا دوره تیموری

  • سازمان فضایی شهر مشهد در دوره های صفوی، افشاری و قاجار

  • سازمان فضایی شهر مشهد از دوره پهلوی اول تا به امروز

  • نتیجه گیری

  • منابع

۹۰۰۰تومان – خرید

درباره ی ادمین

همچنین ببینید

تاثیر پروتئین های هیدرولیز شده ضایعات کشتارگاهی طیور بر سطح باکتری های روده و بقا در لارو قزل آلا در مواجهه با آئروموناس سالمونیسیدا

نکات خلاصه شده درس بیماری های ماهی

  نکات خلاصه شده درس بیماری های ماهی بیماری یک پدیده غیر عادی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *