خانه / دانلود / پاورپوینت سبک و تزئینات معماری دوره تیموریان

پاورپوینت سبک و تزئینات معماری دوره تیموریان

پاورپوینت سبک و تزئینات معماری دوره تیموریان

 

پاورپوینت سبک و تزئینات معماری دوره تیموریان

پاورپوینت سبک و تزئینات معماری دوره تیموریان شامل ۵۷ اسلاید با فرمت PPT بوده که به بررسی سبک معماری دوره تیموریان و تزئینات بناهای این سبک می پردازد. این فایل به صورت تخصصی توسط تیم تحریریه سایت پروژه ها تهیه و تنظیم گردیده است.

گوشه ای از توضیحات:

تیموریان حکومتی بودند که اواخر قرن هشتم هجری روی کار آمدند و در واقع موسس این سلسله یعنی تیمور لنگ مانند مغولان با حمله و کشتار وسیع در ایران، جنوب روسیه، شمال غربی هند، سوریه، عراق، آناتولی و غیره استیلا یافت. البته قابل بیان است که در زمان فتوحات تیموریان و یا حتی تا آخر دوره حضور آن ها برخی دولت های محلی نیز در بخش هایی از ایران حضور داشتند هنر دوستی تیموریان مشهور است. هنر در عصر تیموریان شکوفایی بسیار یافت.

مساجد دوره تیموری به سبک چهار ایوانی و دارای فضای باز و وسیع در داخل بودند. استفاده از کاشی بهترین نمونه آن است. از دیگر مساجد با شکوه دوره تیموری باید از مسجد گوهرشاد نام برد که بهترین و باشکوه ترین مسجد در عصر خود بود. اساس هندسی طرح تیموری در جنبه های زیادی از معماری آشکار است. در تناسبات طرح فضایی، در ایجاد اشکال هندسی سه بعدی. بنابر آنچه در رساله مفتاح الحساب آمده و اسناد یافت شده از موزه توپقاپی و تاشکند نیز موید آن است روند طراحی بنایان عصر تیموری نه بر محاسبات حسابی که بر مجموعه ای از ترسیمات هندسی استوار بوده است.

مهم ترین کمک تیموریان در عالم معماری در تزئین ساختمان ها بود. گرچه از نظر زمانی عصر تزئینی معماری اسلامی به سنت ماقبل تیموری تعلق داشت ولی هرگز به اهمیت و برجستگی این چنینی دست نیافته بود. بیشتر بناها به صورت چهار ایوانی با ایوان های بلند و سردرهای مزین به مقرنس کاری های بسیار زیبا است و تزئین ها به طور عمده شامل کاشی کاری های زیبا و باشکوه، معرق و هفت رنگ است. گنبدهای پیازی شکل و شیاردار از ویژگی های بناهای خاص دوره تیموریان است.

از بناهای باشکوه دوره تیموری باید از مسجد گوهرشاد نام برد که بهترین و باشکوه ترین مسجد در عصر خود بود. مسجد گوهرشاد مشهد یکی از مسجدهای مشهور ایران و جهان اسلام و یادگاری ارزشمند و ماندگار از هنر و معماری تیموریان است. عملیات احداث این بنا به همت گوهرشاد همسر شاهرخ بن تیمور گورکانی آغاز شد. ساخت بنای مسجد جامع گوهرشاد توسط معمار عصر تیموریان قوام الدین بن زین الدین شیرازی و با استفاده از آجر و گچ و به شیوه معماری اسلامی در شرق صورت گرفت.

مدرسه خرگرد به سال ۸۴۸ قمری در زمان شاهرخ و به دستور پیر احمد خوافی وزیر ساخته شده است. معمار اولیه این بنا قوام الدین شیرازی بوده و سپس به دست غیاث الدین شیرازی به پایان رسیده است. این مدرسه دو گنبد خانه، یک مسجد با گنبدی بر روی قوس های کشیده و درسخانه ای با یک گنبد فوق العاده روی قوس های متقاطع و برجکی نورگیر دارد این طرح بدیع در آرامگاه بایسنقر که قوام الدین شیرازی در هرات ساخته تکرار شده است.

پاورپوینت سبک و تزئینات معماری دوره تیموریان شامل:

  • چکیده

  • مقدمه

  • بناهای دوره تیموریان

  • ویژگی کالبدی عناصر معماری دوره تیموریان

  • عناصر تزئینی معماری دوره تیموری

  • سبک معماری دوره تیموری

  • سبک و تزئین نمونه های شاخص معماری دوره تیموری

  • نتیجه گیری

  • منابع

۸۳۰۰تومان – خرید

درباره ی ادمین

همچنین ببینید

تاثیر پروتئین های هیدرولیز شده ضایعات کشتارگاهی طیور بر سطح باکتری های روده و بقا در لارو قزل آلا در مواجهه با آئروموناس سالمونیسیدا

نکات خلاصه شده درس بیماری های ماهی

  نکات خلاصه شده درس بیماری های ماهی بیماری یک پدیده غیر عادی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *