خانه / دانلود / پاورپوینت تحلیل مسجد مصلای رشت

پاورپوینت تحلیل مسجد مصلای رشت

پاورپوینت تحلیل مسجد مصلای رشت

 

پاورپوینت تحلیل مسجد مصلای رشت

پاورپوینت تحلیل مسجد مصلای رشت شامل ۵۱ اسلاید با فرمت PPT بوده که به تحلیل و بررسی مسجد مصلای رشت می پردازد. این فایل به صورت اختصاصی توسط تیم تحریریه سایت پروژه ها تهیه و تنظیم شده است.

گوشه ای از توضیحات:

مصلای شهر رشت یکی از مهم ترین و پرترددترین میدان های شهر قرار گرفته است میدانی که تا چند دهه پیش نقطه انتهایی شهر محسوب می شد و در زمان حاضر نیز هر ساله میلیون ها نفر از مردم کشورمان به عنوان مسافر از آن گذر می کنند. میدان توشیبای این شهر امروزه تقاطع دو خیابان مهم را سامان می دهد و بنای مصلی بی انفصال در ضلع شرقی میدان واقع است. این بنا همچنین در حد واسط این میدان و یکی از دو رودخانه شهر به نام زرجوب رود قرار دارد. وجود این رودخانه در جوار مصلی هم به منزله پتانسیلی برای تقویت بناست و هم خود نوعی تهدید محسوب می گردد.

در طرح های مقدماتی و اجرایی طراح مصالح آجر قرمز با بندکشی سفید در نظر گرفته شده و پوشش سفال نیم کوزه برای سقف های چهار شبیه بنا بر روی کله شیری های مرسوم در معماری گیلان مد نظر بوده است. البته این تفاوت وجود دارد که این کله شیری ها به جای مصالح چوبی همچون اسکلت کلی بنا از بتن طرح شده اند. متاسفانه در زمان اجرا، آجر قرمز مناسب در گیلان و استان های همجوار موجود نبود و به ناچار مصالح دیوار به آجر توپر سفید با بندکشی طوسی تغییر یافت. این تغییر از نظر معماری مصلی از ایرادهای مهم اجراست که آسیب جدید بر شاکله آن وارد کرده است.

مصلای رشت در نگاه نخست ظاهر بنایی با کارکرد مذهبی را در مقیاس شهری ارائه می کند و این خود از وجوه مثبت طرح است. این بنا در مقایسه با دیگر بناهای شهر مساحت و متراژ گسترده تری دارد و همین خود در نگاه نخست مشاهده می شود. آنچه که بنای مورد بحث را در ذهن ماندگار می سازد به کارگیری فرم ها و عناصری است که برای معماری مذهبی اسلامی تداعی معنا می کنند. بهره گیری زیاد از عناصر معماری سنتی بومی آن را به صورتی شاخص، چونان مسجد جامع می نمایاند.

بنای مصلی در زمان خود در رعایت مقیاس شهری موفق عمل کرده و حجم بنا و ارتباط آن با بدنه میدان متناسب بوده است میزان صلب بودن بنا به گونه ای است که نه تنها حالات تدافعی را موجب نمی شود بلکه با خط افق معماری منعطف ارتباط خوبی را با مخاطبان دیداری اش برقرار کرده است. خط افق معماری در ساختمان مصلی انعطاف چشم نوازی دارد و با شروع و اوج و پایانی هماهنگ طرح شده است. به گونه ای که توازن حجم های ساختمانی همنشینی مناسبی دارد.

درون مصلی از ریزه کاری ها و پرداخت به تزئینات به گونه ای مناسب بهره برده است. در طرح بنا تزئینات داخلی عبارتند از کاشی کاری، گچبری و رسمی بندی در بنای مصلی توجه به بازی رنگ و نور ارسی هایی را به وجود آورده است که از سنت های معماری گیلان اند و در بازشوهای شبستان این ارسی ها خودنمایی می کنند. استقرار پنجره در سطوح مختلف و به صورت پلکانی در غریو گنبد نیز نور را به درون فضا هدایت می کند.

پاورپوینت تحلیل مسجد مصلای رشت شامل:

  • مقدمه

  • مساجد جمعه و مصلی

  • بنای مسجد جامع و مصلای شهر رشت

  • تاریخچه طرح و ساخت

  • ایده های اولیه طرح

  • خصوصیات فیزیکی بنا

  • گذر پیاده و کالبد بنا

  • منابع

۱۲۵۰۰تومان – خرید

درباره ی ادمین

همچنین ببینید

تاثیر پروتئین های هیدرولیز شده ضایعات کشتارگاهی طیور بر سطح باکتری های روده و بقا در لارو قزل آلا در مواجهه با آئروموناس سالمونیسیدا

نکات خلاصه شده درس بیماری های ماهی

  نکات خلاصه شده درس بیماری های ماهی بیماری یک پدیده غیر عادی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *