خانه / دانلود / پاورپوینت قلعه خشتی مورچه خورت و کاروانسرای شاه مادر

پاورپوینت قلعه خشتی مورچه خورت و کاروانسرای شاه مادر

قلعه خشتی مورچه خورت و کاروانسرای شاه مادر

قلعه خشتی مورچه خورت و کاروانسرای شاه مادر

قلعه خشتی مورچه خورت و کاروانسرای شاه مادر شامل ۲۸ اسلاید و به صورت فایل PPT می باشد. این فایل معماری به بررسی قلعه خشتی مورچه خورت و کاروانسرای شاه مادر می پردازد که میتوانید از سایت پروژه ها دانلود نمایید.

گوشه ای از توضیحات:

مورچه خورت وکاروانسرای شاه مادریکی از قدیمی ترین مناطق تاریخی شمال استان اصفهان است که قدمت آن به قبل از قرن چهارم میلادی بر میگردد.. روستای مورچه خورت در ۵۴ کیلومتری شمال غرب اصفهان و در کنار راه اصلی اصفهان – تهران قرار دارد. این منطقه جزو بخش شاهین شهر و میمه به مرکزیت شاهین شهر است. طول جغرافیایی قلعه مورچه خورت و کاروانسرای شاه مادر ۵۱/۲۹درجه و عرض ۳۳/۰۶درجه است. بخش میمه با ارتفاع ۱۶۷۰متر از سطح دریا قرارگرفته ودارای آب و هوایی معتدل و خشک دارد و کوه خال سفید در ۴ کیلومتری شمال غربی وهمچنین کوه پیرزه در ۶ کیلومتری غرب روستای مورچه خورت قرار دارد.

این بنا پس از ارگ بم بزرگترین و کاملترین بنای خشتی است با مساحت ۳۳۰۰۰ متر مربع، در هر ضلع این بنا سه برج دیده بانی قرار دارد که جمعاً هشت برج در چهار ضلع بنا واقع است. در داخل این مجموعه حمام ، مسجد ، امامزاده ، خانه های اربابی بزرگ ، راسته بازار و . . . وجود دارد. مورچه خورت تا زمان صفویه و قاجار مرکز حیات وحش اصفهان و دارای حیواناتی چون آهو،گَوَزن، کَرکَس، بز کوهی ، قوچ و . . . بوده است.

این منطقه به صورت دشت مسطحی در مجاورت کویر قرار دارد و دارای آب‌وهوایی نیمه‌صحرایی گرم و خشک در تابستان و سرد و خشک در زمستان می‌باشد. وجود طبقات نمکی و شدت تبخیر موجب شوری آب‌ها شده و از طرف شرق بیم پیشروی کویر اردستان به قسمت اعظم این بخش وجود دارد. چنان‌چه بعضی از روستاهای اطراف به علت کم آبی و خشک شدن قنات‌ها خالی از سکنه گردیده و تپه‌های ماسه‌ای متحرک آبادی‌ها را احاطه کرده که اگر توجه‌ای از نظر تامین آب زراعی و آشامیدنی توسعه مرتع و درختکاری و ایجاد فضای سبز برای مبارزه با گسترش کویر به عمل نیاید مختصر زمین‌های زراعی فعلی نیز بایر خواهد شد.

قلعه مورچه خورت دارای دو ورودی اصلی می باشد که در جبهه جنوب غربی و شمال غربی دردو راستای عمود بر هم قرار دارند ، بوسیله گذر اصلی قلعه به یکدیگر متصل می شوند.برای ورود به قلعه از سمت جنوب غربی می بایست با عبور از یکی از این ورودی ها که دربرج اصلی قلعه قرار دارد و هشتی بزرگ بعد از آن پا به قلعه نهاد..ورودی بعدی نیز که در برجی دیگر تعبیه شده است بعد از ورود مستقیم به گذر اصلی متصل می شود.مصالح بکار رفته در ساخت دربهای ورودی ، تشکیل شده از چوبی به ضخامت ۲۵ سانتیمتر که ورقهای فلزی ضخیم که با میخهای آهنی بهم متصل شده اند از آن حفاظت می کند.

قلعه خشتی مورچه خورت و کاروانسرای شاه مادر شامل:

  • معرفی موقعیت جغرافیائی
  • حمام و مسجد قلعه مورچه خورت
  • امام زاده قاسم وآتشکده زرتشتیان قلعه مورچه خورت
  • خانه های اربابی قلعه مورچه خورت
  • راسته بازار قلعه مورچه خورت
  • فضاهای درون قلعه مورچه خورت
  • حصار قلعه مورچه خورت
  • درب های ورودی قلعه
  • گذر گاههای قلعه مورچه خورت
  • اقتصاد ساکنان قلعه مورچه خورت
  • کاروانسرای شاه مادر (شاه عباسی):
  • معماری در کاروانسرای مادر شاه
  • پلان و مقاطع کاروانسرای شاه مادر
۳۴۰۰تومان – خرید

درباره ی ادمین

همچنین ببینید

تاثیر پروتئین های هیدرولیز شده ضایعات کشتارگاهی طیور بر سطح باکتری های روده و بقا در لارو قزل آلا در مواجهه با آئروموناس سالمونیسیدا

نکات خلاصه شده درس بیماری های ماهی

  نکات خلاصه شده درس بیماری های ماهی بیماری یک پدیده غیر عادی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *