خانه / دانلود / مطالعات اقلیم سیرجان

مطالعات اقلیم سیرجان

مطالعات اقلیم سیرجان

 

مطالعات اقلیم سیرجان

مطالعات اقلیم سیرجان شامل ۱۴ صفحه با فرمت Word بوده که به بررسی اقلیمی و تنظیم شرایط محیطی شهر سیرجان در استان کرمان می پردازد. این فایل معماری به صورت کاملا اختصاصی توسط تیم تحریریه سایت پروژه ها تهیه و تدوین شده است و قابل ویرایش است.

گوشه ای از توضیحات:

سیرجان ، بعد از اسلام و تا اواسط قرن دهم میلادی شهر عمده ومرکز ایالت کرمان بوده که شیراجان هم گفته شده است. سیرجان تقریبا در هشت کیلومتری مشرق شهر جدید سعید اباد قرار داشته و در ان زمان والی کرمان نیز در همین محل مستقر بوده است. نام سیرجان در اصل سیرگان بوده و بنای ان را به بهمن پادشاه اشکانی نسبت می دهند و در استیلای عرب ان را معرب کردند و سیرجان نامیدند. از شمال به شهرستان رفسنجان وشهر بابک ، از جنوب به استان هرمزگان ، از شرق به استانهای بافت بردسیرو از مغرب به استان محدود است.

شهرستان سیرجان یکی از شهرستانهای استان کرمان است که در غرب این استان قرار گرفته‌است. نام سیرجان در اصل سیرگان بوده و بنای آن را به بهمن پادشاه اشکانی نسبت می‌دهند و در استیلای عرب آن را معرب کردند و سیرجان نامیدند. عده‌ای از مردم سیرجان مهاجرانی هستند که در سالهای پیش از سیوند فارس به سیرجان مهاجرت نموده‌اند.

این شهرستان در فاصله ۱۷۵ کیلومتری جنوب غربی کرمان واقع شده و از شمال به شهرستان شهرستان رفسنجان و شهرستان شهر بابک، از جنوب به استان هرمزگان، از مشرق به شهرستانهای بافت و بردسیر و از غرب به استان فارس محدود است. سیرجان بین کوههای مرکزی و کوههای شرقی زاگرس قرار گرفته و مهم‌ترین ارتفاعات آن عبارت‌اند از کوه پنج، چهار گنبد، بیدخوان و کوه عین البقر. از نواحی پست و هموار این شهرستان می‌توان کفه نمک در غرب و دشت حاصلخیز ابراهیم‌آباد را در شرق این شهر نام برد که بین سیرجان و بافت قرار دارد. آب و هوای سیرجان نیمه بیابانی است.

آب و هوای این شهرستان در زمستان سرد و خشک و در تابستان گرم و خشک می باشد متوسط روزهای یخبندان حدود ۶۴ روز می باشد میانگین درجه حرارت سالیانه حدود ۱۶ درجه سانتیگراد می باشد. گرمترین ماههای سال تیرماه با متوسط درجه حرارت ۸/۲۷ و سردترین در دیماه با متوسط ۳/۴ درجه سانتیگراد است. در تقسیم بندی کلی آب و هوایی، سیرجان جز آب و هواهای مناطق نیمه بیابانی و نیمه صحرایی می باشد. متوسط میزان بارندگی در دشت سیرجان ۱۲۰ میلیمتر و در نقاط کوهستانی ۱۵۰ میلیمتر می باشد.

استان کرمان همواره تحت تأثیر بادهای مختلف منطقه‌ای و محلی قرار دارد که وزش این بادها آب و هوای این استان را دچار تغییر و تحولات قابل توجهی می‌کند. این بادها به طور عمده از نوع بادهای موسمی خشک هستند که در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت می‌وزند و جهت وزش آن‌ها از جنوب غربی به شمال شرقی و شرق همراه با خاک و شن است. وزش بادهای شدید به ویژه در مناطق جنوبی و شرقی استان در فصل مختلف موجب تشدید دمای هوا و ایجاد محدودیت شدید برای زندگی ساکنین این نواحی می‌گردد.

در شرایط اقلیمی سیرجان که گرم و خشک است؛ ساختمان باید به گونه‌ای طراحی شود که حرارت خارج را به خود جذب نکند؛ به ویژه حرارتی که از اشعه‌ی مستقیم آفتاب تولید می‌شود. در این منطقه باید سعی کنید از بام‌های گنبدی استفاده کنیم. زیرا علاوه بر این‌که انحنا و قوس بام باعث می‌شود تمام انرژی خورشیدی جذب نشود و همواره بخشی از آن در سایه‌ قرار بگیرد؛ به وسیله‌ی این نوع بام ارتفاع سقف نسبت به کف بنا زیاد می‌شود و بنابراین فضای داخلی دیرتر گرم می‌شود. ضخامت بام و یا دوجداره بودن آن هم می‌تواند حرارت داخلی را از افراط و تفریط حفظ کند. جنس این بام‌ها بهتر است از مواد گلین (کاهگل) باشد؛ زیرا حرارت ناشی از تابش خورشید در سطح آن‌ها متراکم می‌شود و کم‌تر به ساختمان نفوذ می‌کند.

مطالعات اقلیم سیرجان شامل:

  • معرفی شهر سیرجان

  • وجه تسمیه شهر سیرجان

  • موقعیت جغرافیایی سیرجان

  • آب و هوای سیرجان

  • جدول زیست اقلیمی ساختمانی (بیوکلیماتیک) سیرجان

  • نمودار و جدول مشخصات اقلیمی سیرجان

  • تقسیمات کشوری سیرجان

  • میزان بارندگی در سیرجان

  • نمودار موقعیت و زوایای تابش خورشید در سیرجان

  • بادهای شهر سیرجان

  • نمودار جهت و سرعت باد در شهر سیرجان

  • ویژگی های جمعیتی سیرجان

  • رنگ مصالح در شهر سیرجان

  • نحوه طراحی و ساخت ساختمان در اقلیم سیرجان

  • تطبیق معماری با شرایط اقلیمی شهر سیرجان

  • نمودار جهت ساختمان با توجه به اقلیم سیرجان

  • منابع

۵۰۰۰تومان – خرید

درباره ی ادمین

همچنین ببینید

تاثیر پروتئین های هیدرولیز شده ضایعات کشتارگاهی طیور بر سطح باکتری های روده و بقا در لارو قزل آلا در مواجهه با آئروموناس سالمونیسیدا

نکات خلاصه شده درس بیماری های ماهی

  نکات خلاصه شده درس بیماری های ماهی بیماری یک پدیده غیر عادی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *